Just another WordPress.com site

Edukasaun hanesan servisu boot ida nebee atu prepara rekursu humana baa iha desemvolvimento natioanal nian tamba paso dezevolvimento nationalsepre lao tuir nia tempo no iha tempo sira nee sempre musu disasfios-disasfios foun, nebee ita ema labele halo prediksaun molok ida nee. Hanesan moos konsikuesia nebee ideal, edukasaun sempre hasuro problemas nebee foun. Problemas nebee iha nia nasaun hasuro agora dadaun mak edukasaun global nebee luan tebes iha mundu ida nee tamba ita ema moos tenki esforco aan makaas atu antisipasaun baa edukasaun national Timor Leste nian Liu-liu baa iha Ministerio nebee refere hanesan Minesterio de Edukasaun Timor Leste Nian edukasaun hanesan moos buat ida nebee universal nomos sempre lao baa oin nafatin husi gerasaun baa gerasaun iha nasaun ida nee e moos iha mondu ida nee.
Problemas Edukasaun Mak Hanesan Tuir Mai Nee:

 Probelamas Espesifiku Edukasaun no Repetesaun
 Genre Probelemas Espesifico Edukasaun
 Faktores nebee Influesa Problemas Dezemvolvimento Edukasaun
 Problemas Aktualidade Edukasaun iha Timor Leste

I. Problemas Espesifiku Edukasaun no Repetesaun
Sistema edukasaun sai moos hanesan parte ida nebee labele separasaun husi moris sosias no kultura. Sociadade sai henesan parte suprasistema baa dezemvolvimento ou sistema edukasaun nasional nian iha Timor Leste. Relavante hoo era edukasaun iha tempo ida nee hanesan moos sistema no sistema social budaya/sprasistema nebee edukasaun sai parte husi sistema ida nee hanesan edukasaun laiha kualidade liu iha eskola Pre-Primaria, Pre-Secundaria, Secundaria e mos Universidade tamba relavante problemas socias, kultura no ekonomia sociadade nian.
Tuir realidade repetesaun problemas edukasaun nebee datalhu liu tuir komponente nee mai husi ema barak e moos fundasaun husi problemas ida nee iha rua nebee ita Timor Leste Hasuru hela mak hanesan oinsa ema huto-huto iha nasaun ida nee bele hetan oportunidade baa iha area edukasaun nian ho kulalidade nebee diak tuir targeto national no internasional nian,.no Oinsa edukasaun bele foo vantagen baa iha sociedade sira ho keterampilan nebee diak para halo kompetesaun iha sira nia moris rasik iha tempo agora no tempo oin mai tamba buat sira nee hotu mai husi problemas interese ema barak nian e problemas qualidade nebee laduun diak, relavansi nomos efisiensi edukasaun iha Timor Leste.

II. Genre Probelamas Espesifiko Edukasaun
Hanesan moos splika tia ona iha parte A, iha parte ida nee sei koalia konaba problemas haat edukasaun nian hanesan :
 Problemas Edukasaun nebee barak
 Problemas kualidade Edukasaun
 Problemas Efisiensi Edukasaun
 Problemas Ralavansi Edukasaun

1. Problemas Edukasaun Nebee Barak
Atu halao funsaun hosi hari nasaun no kultura nasional, edukasaun nasional tenki persizamente preparasaun oportunidade nebee barak liutan iha nasaun Timor Leste para atu bele hetan edukasaun. Probelema edukasaun nebee barak bele mosu pergunta oinsa sistema edukasaun bele prepara oportunidade nebee bele hebelar liu tan iha nasaun ida nee para atu bele hetan edukasaun, baa dezevolvimento nasional nian liu husi rekursu humanu. Problema edukasaun nebee luan bele mosu tamba sidadadun barak liu mak tinan nebee hahu eskola.

2. Problemas Kualidade Edukasaun
Kualidade edukasaun sai problema boot ita iha nasaun Timor Leste tamba sedauk too iha necesidade ema huto nian nomos objektivo nasional. Resultado kualidade edukasaun sei masimu tamba iha problemas nebee barak no problemas sira seidauk resolve hotu tamba kbiit husi Governo nian mak sei fraku atu foti disisaun baa iha edukasaun Timor Leste nian.henaesan exemplo kiikuan ida tuir mai nee”Iha Secundário hanorin Lingua Portugues no iha Universidade tomak iha Timor Leste hanorin linguagen nebee sabrauk hela ou linguagem gado-gado”. Pergunta tamba samak sai hanesan nee?

3. Problemas Efesiesi Edukasaun
Problemas efisiesi edukasaun hamosu moos oinsa iha sistema edukasaun ida atu halo rekursu nebee atu atingi objektivu edukasaun nasional nian sekarik necesidade nebee uza sufisienti no furak bele hatete katak efisiensi edukasaun nasional aas duni no oinseluk karik edukasaun nasional bele hatete katak laiha folin/sufisienti ou bele hateten katak “kerendahan pendidikan di Timor Leste itumemang benar-benar nyata dan jelas dipandang mata”Pertayaan apa sulusinya Bum?

4. Problemas Relavansi Edukasaun
Servisu husi edukasaun mak atu prepara rekursu humana nebee ho kualidade aas baa iha dezemvolvimento national. Problemas relavansi hanesan sistema edukasaun bele hamosu necesidade tuir dezevolvimento nasional hanesan problemas objectivo edukasaun nasional. Edukasaun moos bele prence iha sektores oin-oin baa dezemvolvimento nasional hanesan seitor govermental no non-govermental nomos seitores seluk-seluk tan

III. Faktores Nebee Influesa Problemas Dezemvolvimento Edukasaun
Problemas edukasaun hanesan moos problema mikro no problema makro. Mikro bele dehan problema edukasaun nebee lao hela iha sistema edukasaun nia laran. Makro katak oinsa atu prenche dezemvolvimento nasional e moos bele hare liu baa problemas edukasaun ekternal hanesan dezemvolvimento international, national, problema demografi, problema politiku, ekonomi, no social e kultura.

IV. Problemas Aktualidade Edukasaun Iha Timor Leste
Problema nebee ita nia nasaun hasuro mak hanesan problema aktuais edukasaun iha Timor Leste mak, Problema kurikulum, Problema atu too iha objektivo, Problema guru nebee lahate lingua Portugues/sei kursu hela lingua portugues iha Timor Leste, Problema Edukasaun baa iha Escola Pré-Primária, Pré-Secundária, Secundária e mos iha Universidade Timor Leste iha Timor laran tomak e mos problemas linguagem tamba estudante sira iha Eskola Secundário hanorin ho lingua portuguesa no iha universidade hanorin ho lingua nebee oin-oin. Duvidas“sekuando estudante sira akaba iha Escola Secundária baa kontinua iha Universidade, sira lakomprendi liu tan tamba lingua nebee hanorin iha unversidade ho lingua rungu-ranga, lingua sabrauk, lingua gado-gado”.mak hanesan (bahasa Indonesia, Ingles, Potugues, Tetum)
Pergunga: Oinsa mak bele resolve problema ida nee, no Oinsa mak goveron bele determina linguagem nebee lolos para labele foo fali impacto baa iha estudante sira nebee Acaba Escola Secundário ho Lingua Portugeus se bainhira sira kontinua fila-fali sira nia estudu iha universidade iha Timor Leste.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Tag Cloud

%d bloggers like this: